موبایل, آموزشی

انواع صفحه نمایش موبایل

انواع صفحه نمایش موبایل به همراه مزایا و معایب آنها

انواع صفحه نمایش موبایل شامل نمایشگرهای LCD، OLED و AMOLED می شود.اما این سوال پیش می آید که چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ کدامیک بهتر است؟

صفحه نمایش LCD در گوشی ها چیست؟

LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display است. این یک فناوری نمایشگر رایج است که در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند دیده می شود. ال سی دی ها با استفاده از نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل های صفحه کار می کنند. نور پس‌زمینه از میان کریستال‌های مایع می‌تابد و چینش این کریستال‌ها میزان نوری را که از هر پیکسل عبور می‌کند، تعیین می‌کند و تصاویری را که روی صفحه می‌بینید ایجاد می‌کند.

نمایشگرهای LCD در مقایسه با نمایشگرهای OLED معمولاً برای شرکت‌های گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر هستند. با این حال، LCD ها زاویه دید محدودی دارند و سیاهی واقعی تولید نمی کنند زیرا نور پس زمینه همیشه روشن است. به عبارت ساده تر، حتی زمانی که صفحه نمایش گوشی هوشمند شما محتوای تاریک را نشان می دهد، برخلاف OLED، نور پس زمینه روشن باقی می ماند. این باعث می شود در مقایسه با نمایشگرهای AMOLED در صرفه جویی در مصرف انرژی کارایی کمتری داشته باشد.

صفحه نمایش OLED در گوشی ها چیست؟

OLED مخفف کلمه Organic Light Emitting Diode است. برخلاف LCD ها، نمایشگرهای OLED به نور پس زمینه جداگانه نیاز ندارند. پیکسل ها در یک ردیف در صفحه نمایش OLED نور خود را با اعمال جریان الکتریکی منتشر می کنند. هنگامی که یک پیکسل خاموش است، رنگ سیاه واقعی تولید می کند زیرا هیچ نوری از آن ساطع نمی شود.

نمایشگرهای OLED کنتراست بهتر، رنگ‌های زنده‌تر و سیاهی عمیق‌تری را در مقایسه با LCD ارائه می‌دهند. آنها همچنین نازک‌تر، سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند، طبق گفته شرکت‌های گوشی‌های هوشمند. با این حال، نمایشگرهای OLED برای شرکت‌ها گران‌تر از LCD هستند. از این رو، کاربران معمولا LCD را در گوشی های ارزان قیمت می بینند.

صفحه نمایش AMOLED در گوشی های هوشمند چیست؟

AMOLED مخفف Active Matrix Organic Light Emitting Diode است و نسخه بهبود یافته فناوری صفحه نمایش OLED است که از فناوری ماتریس فعال برای کنترل هر پیکسل جداگانه استفاده می کند. نمایشگرهای AMOLED از یک ترانزیستور لایه نازک (TFT) برای کنترل فعال هر پیکسل استفاده می کنند. این بدان معنی است که هر پیکسل به طور خودکار برای کنترل دقیق نمایشگر به طور مستقل روشن یا خاموش می شود.

توجه به این نکته مهم است که نمایشگرهای AMOLED مزایای فناوری OLED (مانند رنگ‌های زنده و مشکی واقعی) را به ارث می‌برند، اما در هنگام نمایش محتوای تیره‌تر انرژی کمتری مصرف می‌کنند زیرا می‌توانند پیکسل‌های جداگانه را خاموش کنند.

انواع صفحه نمایش موبایل+مزایا و معایب

نمایشگرهای OLED یا AMOLED در گوشی ها: کدام یک بهتر است؟

AMOLED برای نمایشگر گوشی بهتر از OLED در نظر گرفته می شود. دلیل آن این است که AMOLED بر اساس فناوری OLED با ترکیب یک ماتریس سیم کشی فعال از ترانزیستورها برای کنترل پیکسل جداگانه به جای استفاده از مواد آلی بین هادی های LED ساخته شده است. این یعنی چی؟ AMOLED این قابلیت را دارد که تک تک پیکسل ها را روشن یا خاموش کند و آنها را به سرعت تغییر دهد که کنترل دقیق و سریع بر روی خروجی نمایشگر را امکان پذیر می کند. پنل OLED تعدادی پیکسل را به صورت ردیفی کنترل می کند. 

بنابراین، پیکسل‌های محتوای تیره‌تر در یک تصویر رنگارنگ برای نمایش رنگ‌های سیاه واقعی خاموش هستند و پیکسل‌های روشن‌تر با سطح بالایی از کنتراست رنگی، به خوبی روشن می‌شوند.

این منجر به بهبود کیفیت تصویر، دقت رنگ بیشتر، سیاهی عمیق تر، و بهره وری بهتر در مقایسه با نمایشگرهای OLED معمولی می شود. صفحه نمایش های AMOLED نسبت کنتراست بالاتری را ارائه می دهند و حتی از قابلیت های صرفه جویی در انرژی برخوردارند. از این رو، ممکن است در این مورد عمر باتری بهتری داشته باشید، اما این عامل به نرم افزار گوشی و سایر سخت افزارهای استفاده شده در داخل نیز بستگی دارد.

ال سی دی در مقابل OLED: کدام یک بهتر است؟

ال سی دی ها از نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل ها استفاده می کنند، در حالی که نمایشگرهای OLED و AMOLED دارای پیکسل های خود تابشی هستند که به صورت جداگانه نور ساطع می کنند. نمایشگرهای OLED و AMOLED اکثراً کیفیت تصویر بهتری را با رنگ‌های زنده و مشکی واقعی ارائه می‌دهند، اما تولید آنها می‌تواند گران‌تر باشد. از سوی دیگر، LCD ها مقرون به صرفه تر هستند.

خوشحال می شویم نظر خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *